Categorieën

Service

Samen lezen op het Groen: zin of onzin ?

Samen lezen op het Groen: zin of onzin ?
Onderwijs

Samen lezen op het Groen: zin of onzin ?

  • Herman van Nieuwenhuizen
  • 12-01-2016
  • Onderwijs
Samen lezen op het Groen: zin of onzin ?

VLAARDINGEN - Op woensdag 13 januari 2016 starten alle leerlingen en medewerkers van het Groen van Prinstererlyceum met iedere schooldag een half uur lezen. Niet alleen leerlingen maar ook conciërges, docenten en de directeur zullen een half uur lezen. Op het Groen zal bij de start morgen ook rapper Brownie Dutch drie keer een optreden verzorgen om het nog feestelijker te maken.

Met welke bedoeling zet het Groen deze actie in ? Zelf verklaren ze in een persbericht het volgende: ,,Op die manier onderstreep je gezamenlijk het plezier en het belang van lezen. Door het half uur lezen, stimuleer je het begrijpen van tekst. Ook groeit de woordenschat. Teksten kunnen doorgronden, draagt enorm bij aan het goed maken van huiswerk. Door het beter begrijpen van teksten in repetities, tentamens en eindexamens heb je meer kans op betere resultaten. Er wordt vaak gezegd dat, als je geen talenknobbel hebt, de keuze voor exacte vakken de oplossing is. Dat is echter geen pasklare oplossing meer, omdat de taligheid van exacte vakken de laatste jaren sterk is toegenomen’’.

Het is inderdaad waar, zo blijkt uit verschillende onderzoeken, dat goed leren lezen bijdraagt tot beter begrijpen wat er in een tekst staat en wat er bedoeld wordt. Het Groen streeft hiermee naar betere toets- en examenresultaten en dat lijkt hard nodig. Vorig jaar scoorde de school op alle schooltypes (Mavo, Havo, VWO) de laagste examenresultaten van alle scholen in Vlaardingen. De Onderwijsinspectie had al eerder het oog op het Groen laten vallen. In mei 2015 werd door de Inspectie besloten de afdeling VMBO-t, ofwel de Mavo onder ‘intensief toezicht’ te stellen:

,,De kwaliteit van het onderwijs van vestiging Lentiz, Groen van Prinstererlyceum in Vlaardingen, afdeling VMBO (G)T, vertoont belangrijke tekortkomingen. Dit blijkt uit een onderzoek dat wij hier uitgevoerd hebben. Omdat de basiskwaliteit zwak is, intensiveren wij het toezicht’’. (bron: Onderwijsinspectie, 2015)

Werk aan de winkel dus, en het half uur lezen per dag is één van de manieren om te proberen de schoolresultaten te verbeteren. Maar werkt het wel zoals het Groen voorstelt ? Sinds jaar en dag namelijk beginnen alle lessen al met vijf minuten ‘voor jezelf lezen’; handig voor de docent, want die kan in die vijf minuten de administratie ‘even’ doen. Er wordt dus al veel langer gelezen op de school en , voor zover bekend, is het Groen de enige school waarop dat structureel gebeurt. Een samenhang tussen structureel lezen en betere examenresultaten wordt daarmee aan de Rotterdamseweg (nog) niet aangetoond. Wij twijfelden ook of, bij een vrije boekenkeuze en het voor jezelf lezen (hoe controleer je dat ?), Suske & Wiske bijvoorbeeld voor betere resultaten bij de exacte vakken zorgen. Op enkele kritische vragen erover heeft de school niet (meer) geantwoord.